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Anuario de Psicología Jurídica 27 (2017) 79-84 - Vol. 27 Num.1 DOI: 10.1016/j.apj.2017.05.002
Stability of autobiographical memory in young people with intellectual disabilities
La estabilidad del recuerdo autobiográfico en jóvenes con discapacidad intelectual
Claudia Moralesa,, , Antonio L. Manzanerob, Alina Wongd, Mar Gómez-Gutiérrezb, Ana M. Iglesiasc, Susana Barónb, Miguel Álvareza,c
a Instituto Superior de Diseño de la Universidad de La Habana, Cuba
b Universidad Complutense de Madrid, España
c Instituto de Neurología y Neurocirugía de La Habana, Cuba
d Dirección de Extensión Universitaria de la Universidad de la Habana, Cuba
Received 15 April 2015, Accepted 19 May 2017
Abstract

The present study aimed to analyze the stability of the memory of a stressful event (medical examination within a hospital setting) over time in young people (age range 12 to 21, Mage = 15.11 years old, SD = 3.047) with mild or moderate intellectual disability (IQ = 54.32, SD = 13.47). The results show a stability of the memory of what happened an hour and a week after the event in relation to the people involved, the apparatus used, and the parts of the body explored. No interaction effects were found between the stability of memory over time and the level of intellectual disability. The level of disability (mild or moderate) only affected the description of the doctor who performed the exploration and the explored parts of the body, showing better results for people with mild disability. In addition, the results highlight the relationship between memory and IQ, especially verbal IQ.

Resumen

En el presente trabajo se analiza la estabilidad a lo largo del tiempo de la memoria sobre un acontecimiento estresante (exploración médica en el ámbito hospitalario) en jóvenes (rango de edad 12 a 21, Medad = 15.11 años, DT = 3.047) con discapacidad intelectual leve y moderada (CI = 54.32, DT = 13.47). Los resultados muestran la estabilidad del recuerdo de lo sucedido a la hora y a la semana de la exploración respecto al recuerdo de personas, la instrumentación y las partes del cuerpo exploradas. No se encontraron efectos de interacción entre la estabilidad del recuerdo a lo largo del tiempo y el nivel de discapacidad intelectual. El nivel de discapacidad (leve o moderado) sólo afectó a la descripción de la doctora que hizo la exploración y a las partes del cuerpo exploradas, siendo mejor en las personas con discapacidad leve. Además, los resultados ponen de manifiesto la relación entre el recuerdo y el CI, especialmente verbal.

Keywords
Intellectual disability, Autobiographical memory, Eyewitness testimony, Youth
Palabras clave
Discapacidad intelectual, Memoria autobiográfica, Psicología del testimonio, Juventud
Anuario de Psicología Jurídica 27 (2017) 79-84 - Vol. 27 Num.1 DOI: 10.1016/j.apj.2017.05.002